Πέμπτη 19 Ιανουαρίου 2012

Προωθείται η κατασκευή "πράσινων" σχολείων

Το μνημόνιο και ο περιορισμός των δημοσίων δαπανών επιβάλλουν πλέον την κατασκευή πράσινων σχολείων, αφού καταναλώνουν λιγότερη ενέργεια, παράγουν και πουλούν ηλεκτρικό ρεύμα, είναι περισσότερο φιλικά σε μαθητές και εκπαιδευτικούς και φιλοδοξούν υλοποιώντας τις εξαγγελίες περί Νέου και Ανοιχτού Σχολείου να εξελιχθούν και σε πολυχώρους εκδηλώσεων της τοπικής κοινωνίας.
Ο Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων και οι Δήμοι έχουν κατασκευάσει την τελευταία διετία με ευρωπαϊκά κυρίως κονδύλια δεκάδες πράσινα σχολεία, ενώ σε «δεκάδες υπάρχοντα συμβατικά πρόκειται να γίνουν παρεμβάσεις που θα τα μετατρέψουν σε σχολεία με βιοκλιματικά χαρακτηριστικά». Οπως επισημαίνουν στελέχη του υπουργείου Παιδείας, τα σχολεία που κατασκευάζονται κι αυτά που έχουν ενταχθεί ή έχουν προταθεί στο ΕΣΠΑ για να κατασκευαστούν, συγκροτούν ένα μεγάλο κατασκευαστικό πρόγραμμα σε όλη τη χώρα, «μιας Ελλάδας που οφείλει να κοιτάζει μπροστά» και συγκυριακά ή όχι, κάνει πράξη ένα μέρος της πολυπόθητης πράσινης ανάπτυξης. Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΣΚ στην ελληνική επικράτεια έχουν ήδη παραδοθεί 75 πράσινα ή βιοκλιματικά σχολεία, όλων των βαθμίδων, τα περισσότερα στην Αττική. Αλλα 43 (21 στην πρωτεύουσα 22 στην περιφέρεια) είναι υπό κατασκευή και σε φάση μελέτης είναι 120. Σε 100 από αυτά έχουν τοποθετηθεί φωτοβολταϊκά συστήματα και η ενεργειακή αναβάθμιση θεωρείται το πρώτο βήμα για το «σχολείο του μέλλοντος», στη λειτουργία του οποίου αργά ή γρήγορα θα συγκλίνουν τα 14.500 σχολεία της χώρας. Μόλις την περασμένη εβδομάδα ο Δήμος Κατερίνης ανακοίνωσε την υπογραφή συμβάσεων για την κατασκευή δύο νέων βιοκλιματικών σχολείων προϋπολογισμού 7,4 εκατ. ευρώ, ενώ ο Δήμος Νεάπολης-Συκεών όπου κατασκευάστηκε το πρώτο πράσινο δημοτικό σχολείο στη Β. Ελλάδα και θα λειτουργήσει τον ερχόμενο Σεπτέμβριο ανακοίνωσε διεθνή ανοιχτό διαγωνισμό για την εγκατάσταση 21 φωτοβολταϊκών συστημάτων σε ισάριθμα δημοτικά κτίρια, 12 εκ των οποίων είναι σχολικά συγκροτήματα. Ο Δήμος αναμένει από τη λειτουργία των φωτοβολταϊκών ετήσια έσοδα 100.000 ευρώ. «Εκτός από το οικονομικό κέρδος εξασφαλίζουμε μεγάλο όφελος για την τοπική κοινωνία, που εξοικειώνεται με τη σωστή διαχείριση της ενέργειας» επισημαίνει ο δήμαρχος Συκεών-Νεάπολης κ. Σίμος Δανιηλίδης. Ο δήμος προχωρά την κατασκευή δύο βιοκλιματικών νηπιαγωγείων και μελετά πράσινες παρεμβάσεις στο προκατασκευασμένο κτίριο του 1ου Λυκείου Νεάπολης. Η χρήση των φωτοβολταϊκών είναι όμως μόνο μία από τις προδιαγραφές σχεδιασμού βιοκλιματικού σχολείου. Πράσινο γίνεται όταν διαθέτει προστατευμένο κέλυφος (θερμομόνωση με διπλά τζάμια, κουφώματα, εκμεταλλεύεται το ηλιακό φως, διαθέτει ηλιοπροστασία με σκιασμό των ανοιγμάτων, πέργκολες και φυτεμένα δώματα) παθητικά ηλιακά συστήματα (νότια ανοίγματα, ηλιακούς τοίχους, θερμοκήπια, αίθρια), παθητικό δροσισμό (φυσικό διαμπερή αερισμό, «ηλιακές καμινάδες», ανεμιστήρες οροφής, εξατμιστικό δροσισμό).
Νερό και βλάστηση
Οι αυλές και οι αίθριοι χώροι του λαμβάνουν υπόψη όλες τις παραμέτρους άνεσης, αλλά και τα ειδικά μορφολογικά και κλιματολογικά χαρακτηριστικά της περιοχής και ανά περίπτωση χρησιμοποιούνται κατακόρυφα και κεκλιμένα στοιχεία σκίασης (πετάσματα, θάμνοι, δέντρα και πέργκολες, επιφάνειες τρεχούμενου νερού, π.χ. μικροί καταρράκτες, ρυάκια, λιμνούλες και σιντριβάνια), ανοιχτά χρώματα που αποτρέπουν την υπερθέρμανση των επιφανειών, επικάλυψη με βλάστηση που εμποδίζει τις ανακλάσεις και βοηθά στον δροσισμό, φυλλοβόλα δένδρα για σκιά το καλοκαίρι-ήλιο τον χειμώνα, αειθαλή δένδρα όταν χρειάζεται να δημιουργηθεί φράγμα ήχου.
Ακόμη, τοποθετούνται συγκεκριμένα συστήματα ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού με βαλβίδες ball (για τον έλεγχο της κατανάλωσης ύδατος), δεξαμενές για συλλογή όμβριων υδάτων, κεντρική εγκατάσταση ελέγχου για τα φώτα, πυρανίχνευση και συστήματα αντιστάθμισης θέρμανσης.
Ξεχωριστό, το πρώτο βιοκλιματικό στην Κοζάνη
Πράσινο σχολείο που θα ζεσταίνεται από το δίκτυο της τηλεθέρμανσης και θα δροσίζεται από εφαρμογές της γεωθερμίας θα είναι το πρώτο βιοκλιματικό σχολείο που θα λειτουργήσει στη Ζώνη Ενεργού Πολεοδομίας της Κοζάνης.
Οι καινοτομίες πέραν των βιοκλιματικών εφαρμογών είναι αυτές που κάνουν το σχολείο αυτό ξεχωριστό, επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της Δημοτικής Επιχείρησης Ενεργού Πολεοδομίας του Δήμου Κοζάνης κ. Κ. Ισπόγλου.
Το 12θέσιο βιοκλιματικό σχολείο της ΖΕΠ Κοζάνης, προϋπολογισμού 9,1 εκατ. ευρώ, με στεγασμένη επιφάνεια 4,2 στρεμμάτων θα δεχθεί 300 μαθητές και 50 νήπια από τον πρότυπο οικισμό της ΖΕΠ και της γύρω περιοχής, θα είναι συνδεδεμένο με το υπάρχον δίκτυο οπτικών ινών και θα διαθέτει βιβλιοθήκη και αίθουσα πολλαπλών χρήσεων ανοιχτή στο κοινό της περιοχής.
Ο τρόπος και τα υλικά κατασκευής του θα εξοικονομούν ενέργεια 55% και μειωμένες λειτουργικές δαπάνες 75% έναντι αντίστοιχου συμβατικού κτιριακού συγκροτήματος. Το έργο έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα «Επιδεικτικά Βιοκλιματικά Σχολεία». Για μια περιοχή που υποφέρει από τη ρύπανση του περιβάλλοντος όπως ο νομός Κοζάνης η λειτουργία του θεωρείται «ξεχωριστή περίπτωση».
Οι εκπρόσωποι του ΟΣΚ επισημαίνουν ότι τα εγκατεστημένα σήμερα φωτοβολταϊκά συστήματα σε 20 σχολεία είναι ισχύος 945 KW με παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια 1.335.000 Kwh. Εχει υπολογιστεί ότι η παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια από τα φωτοβολταϊκά 74 σχολείων θα είναι 12.000.000 Kwh και θα έχουν αποφευχθεί εκπομπές 9.600 τόνων διοξειδίου του άνθρακα και καταστροφή 27.200 δέντρων. Η οικονομική τους απόδοση θα φτάνει τα 4,9 εκατ. ευρώ. «Τα πρότυπα οικολογικά συστήματα επιπλέον συνεισφέρουν στη διαμόρφωση οικολογικής συνείδησης των μαθητών» επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΚ κ. Ηρακλής Δρούλιας. «Οι καθηγητές μπορούν να χρησιμοποιούν τα εγκατεστημένα συστήματα για εκπαιδευτικούς σκοπούς, ενώ τα παιδιά περνούν το μεγαλύτερο μέρος της μέρας τους σε οικολογικό κτίριο, αυτό τους γίνεται βίωμα και υιοθετούν οικολογικές πρακτικές και εκτός σχολείου». Ενα σχολικό κτίριο δεν είναι απλά μια στέγη για μαθητές και διδάσκοντες, αλλά όπως λέει ο Ιταλός παιδαγωγός-ψυχολόγος L. Malaguzzi το σχολικό περιβάλλον μπορεί να είναι «ο τρίτος δάσκαλος». Καλύτερα σχολεία σημαίνει και καλύτερη παιδεία. Πρόσφατη έρευνα της υπηρεσίας Περιβάλλοντος των ΗΠΑ απέδειξε ότι η ποιότητα του αέρα επηρεάζει τη μαθητική απόδοση σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης» ανέφερε ο κ. Δρούλιας.
Τον περασμένο Σεπτέμβριο η ΟΣΚ Α.Ε. κατέθεσε τις προτάσεις για έργα ενεργειακής αναβάθμισης με χρηματοδότηση (44 εκατ. ευρώ) από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» για 59 σχολεία σε όλη την Ελλάδα και τα σχολεία του συγκροτήματος της Γκράβας. Οι προτάσεις περιλαμβάνουν μέτρα για την καλύτερη λειτουργία του κελύφους και των ηλεκτρομηχανικών εγκαταστάσεων, τη βελτίωση του μικροκλίματος, την αναμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου και την εφαρμογή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

http://www.michanikos-online.gr 

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Από το Blogger.

Αναγνώστες